Resepi Kek Batik Lembut dan Sedap

Resepi kek batik – Jika kita bercakap tentang kek, mungkin tidak ada berkesudahan. Bila-bila masa terdapat inovasi yang dicipta oleh Chef untuk berbagai resepi kek. Sering kita tengok banyak buku yang dijual membincangkan segala macam resepi kek.

Jika pada post terdahulu saya telah membincangkan tentang resepi kek coklat, kali ini saya nak membincangkan salah satu resepi paling popular lain, ialah kek batik. Kek ni sedang menjadi pilihan kegemaran ibu bapak serta kanak-kanak dalam membuat kek di Malaysia. Ini adalah kerana kek ini mudah untuk dibuat, tak perlu banyak ringgit, dan ia lembut dan lazat.

Resepi Kek Batik

Resepi kek batik ini boleh anda cuba sendiri di rumah kerana buatnya mudah. Anda bisa membawa anak anda, terutamanya anak gadis, untuk buat ia lebih baik dalam memasak dan buat kek. Anda bisa menayangkan resepi ini buat acara bersama rakan-rakan ataupun keluarga. Untuk anda yang ingin beri hadiah kepada ibu atau orang yang disayangi, tetapi tak mempunyai banyak wang, atau keliru mahu membeli apa, kek batik boleh menjadi penyelesaian untuk anda.

Bahan-bahan

  • 2 cawan milo
  • 2 sudu besar serbuk koko
  • 1 tin susu pekat manis
  • 1 buku buttercup
  • 1 paket biskut Marie

Cara buat kek batik

  1. Cairkan dulu butter dalam periuk yang dipanaskan dengan api kecil. Bila sudah cair, masukkan susu pekat dan gaul lagi hingga sebati.
  2. Lepas itu, masukkan Milo dan serbuk koko ke dalam periuk. Masukkan sedikit demi sedikit sambil digaul sehingga sebati. Jangan tinggalkan sebatian ini berketul-ketul.
  3. Masukkan biskut Merrie yang telah dipatahkan (tidak sampai hancur) sebelumnya ke dalam periuk, dan gaul hingga rata.
  4. Lepas itu, masukkan adonan ke dalam loyang yang telah dialas dengan plastic biar mudah nak dikeluarkan.
  5. Padatkan kek batik tadu dengan tekan-tekan menggunakan sudu.
  6. Bila dah padat, simpan loyang ke dalam peti sejuk sekira 3 jam
  7. Kalau nak makan, keluarkan dahulu kek batik kira-kira 30 menit karena pasti sudah keras sebab masuk di peti sejuk.
  8. Kek batik siap di hidangkan.

Selamat mencuba resepi kek batik coklat milo lembut dan sedap. Anda boleh kurangkan susu pekat manis di dalam resepi bila tidak mahu manis sangat. Kalau suka kek batik yang lebih lembut, patah-patahkan biskut dulu dan biar kan lemau sikit.

Leave a Comment